pl | eng

Sztuka czy manipulacja?
Nieunikniony kontakt z reklamą.

Czytano 2489 razy


Twórcy reklamy chętnie powołują się na słynnego kanadyjskiego teoretyka komunikacji Marshalla McLuhana twierdząc, że reklama jest najwspanialszą formą współczesnej sztuki, a legendarny amerykański twórca reklam George Lois napisał książkę zatytułowaną The Art. Of Advertising. Najsłynniejsze muzea na świecie mają stałe ekspozycje poświęcone reklamie, reklamy Coca-coli znajdują się w Bibliotece Kongresu Amerykańskiego, a wystawa reklam mydła Ivory w Smithsonian. Być może reklama przybiera formę sztuki, ale raczej podszywa się pod nią, korzystając z poszerzenia granic sztuki i zatarcia definicji. Współcześnie zaliczono sztukę do grupy pojęć otwartych, które grupują w sposób luźny przedmioty nie mające wyraźnych cech wspólnych. Na mocy tej definicji do kategorii sztuki można zaliczyć wszystko, także reklamę.


Davide Bedoni. Reklama Nike (Pieta (1876) Williama Adolpha Bouguereau). 2013. Źródło: www.yatzer.com
 

O sztuce przewrotnej
przy okazji wystawy Erwina Wurma w Mocaku.

Czytano 1842 razy


Czym nas sztuka zaskoczy? Czy nas zaskoczy? W działaniach artystycznych wszystko już było, a przynajmniej tak nam się w tej chwili wydaje. Techniki wyeksploatowano, środki formalne wyczerpano, wszelkie bariery przekroczono, a nowych motywów brak. Funkcja estetyczna sztuki niewątpliwie odchodzi w niepamięć. Drażnić, zaskakiwać, prowokować, drążyć trudne zagadnienia, zadawać niepokojące pytania, zachęcać do dyskusji – to dziś rola sztuki. Choć dawne rzemiosło w czasach postmodernizmu nie zostało odesłane do lamusa, jednak służy zupełnie innym celom. Renesans sztuki figuratywnej pojawił się jako reakcja na konceptualizm i abstrakcjonizm po latach ich supremacji. Nowa figuracja używa tradycyjnych technik do nowych celów i nie ma nic wspólnego z dawnym akademizmem. Dezorientowanie, szokowanie, zaskakiwanie, wprawianie widza w osłupienie i konsternację są nieodłącznymi atrybutami dzisiejszej sztuki. Sztuka stała się bezceremonialna i dosadna. Nie ma czasu na subtelności, gdy się bierze udział w wyścigu o uwagę odbiorcy. Wśród mocnych komunikatów sztuka także musi być mocnym komunikatem.


Erwin Wurm. One Minute Sculpture. 2011. Źródło: www.wallpaper.com
 

Co warto obejrzeć w muzeach i galeriach?
Najciekawsze wystawy w pierwszej połowie 2014 roku.

Czytano 1908 razy


Czy plan podróży na nowy rok macie już przygotowany? Jeśli nie, to może przy okazji planowania należy wziąć pod uwagę wystawy, które organizują dla widzów w 2014 roku polskie i światowe muzea i galerie? A niewątpliwie zanosi się na kilka ciekawych wystaw.


Muzeum Śląskie w Katowicach. Źródło: mnk.pl