pl | eng

Wiggle Side Chair Franka O. Gehry.
Meble z tektury – moda czy dziejowa konieczność?

Czytano 7823 razy


Do wyprodukowania 1 kg papieru potrzeba 2 kg drewna. Do wyprodukowania 100 kg papieru potrzeba dwa średniej wielkości drzewa. Aby wyprodukować 1 t papieru, trzeba ściąć średnio 17 drzew. Jedno drzewo produkuje w ciągu roku tlen zaspokajający potrzeby 10 osób. Każda tona odzyskanej makulatury pozwala na zaoszczędzenie 1200 l wody w papierni oraz 2,5 metrów sześciennych przestrzeni środowiska. Na całym świecie, także w Polsce, wyrzuca się papier, do produkcji którego ścięto wiele drzew. A przecież makulatura to najłatwiejszy do ponownego wykorzystania i przetworzenia surowiec wtórny. Przetwarzając surowce wtórne, można znacząco ograniczyć wykorzystanie surowców pierwotnych. Produkcja mebli z tektury wydaje się być racjonalnym pomysłem, wywodzącym się z zasady zrównoważonego rozwoju. A jeśli są to meble zaprojektowane przez Franka Gehry'ego, to ich sukces jest gwarantowany. Jego krzesło Wiggle Side Chair z prasowanego kartonu w pełni zasłużyło na miano ikony dizajnu.



Frank Gehry. Wiggle Side Chair. 1972. Źródło: design-museum.de

Choć Frank O. Gehry – jeden z głównych przedstawicieli dekonstruktywizmu, wielki amerykański architekt o polsko-żydowskich korzeniach, laureat Nagrody Pritzkera z 1989 – najbardziej znany jest z projektu Muzeum Guggenheima w Bilbao, jest także jednym z czołowych projektantów form przemysłowych. Architekt słynie z wykorzystywania w swoich projektach nietypowych materiałów. Udało mu się nadać nowy wymiar estetyczny trywialnemu kartonowi. Kartonowe meble pojawiły w latach sześćdziesiątych jako tania i lekka alternatywa dla tradycyjnych mebli. W tym czasie próbowano wzmocnić jednowarstwową tekturę za pomocą zakładek, fałd, zgięć, szczelin i innych pomysłów konstrukcyjnych. Jednak karton nie był w stanie konkurować, z modnymi wówczas, sztucznymi tworzywami. Frank O. Gehry odkrył proces, który spowodował nowy wybuch popularności tekturowych mebli.
...Pewnego dnia zobaczyłem stos tektury falistej koło mojego biurka – materiału, z którego budowałem modele architektoniczne – i zacząłem się nim bawić, sklejać je razem i wycinać różne kształty za pomocą ręcznej piłki i kieszonkowego nożyka. To był sposób na przekształcenie ogromnych bloków kartonu w formy rzeźbiarskie.
Gehry nazwał ten materiał Easy Edges. Składał się z klejonych warstw tektury falistej pracujących w różnych kierunkach. W 1972 roku wprowadził na rynek serię mebli z tektury pod nazwą Easy Edges. Były niezwykle wytrzymałe, a dzięki porowatej strukturze miały właściwości redukujące hałas w pomieszczeniach.
Kultowe Wiggle Side Chair przyniosło mu ogromną popularność. Chyba zbyt wielką. Fakt, że znakomity architekt z dnia na dzień zaczął być kojarzony bardziej z tekturowymi meblami, niż z projektami budynków, spowodował w latach 80-tych wstrzymanie produkcji tekturowych krzeseł i stołów. Została ona wznowiona ponownie dopiero w 2005 roku przez szwajcarską firmę Vitra. Choć intencją projektanta było stworzenie tanich mebli dla młodych ludzi, ze względu na wysokie koszty produkcji Easy Edges nie stały się nigdy produktem masowym. Dzięki rzeźbiarskiej formie Wiggle Side Chair wyróżnia się i, choć zaskakuje pozorną prostotą, jest zbudowane z wytrawną umiejętnością architekta, dzięki czemu jest nie tylko bardzo wygodne, ale także trwałe i wytrzymałe. Jest jednak postrzegane jako produkt luksusowy, a jego cena przekracza 2 500 zł.









Frank Gehry. Easy Edges. 1972-2013. Źródło: pinterest.com

Meble z prasowanego kartonu stały się popularne i zajmuje się nimi aktualnie sporo firm. Jedną z nich jest prowadzone przez troje architektów Super Limao Studio z Sao Paulo, wsyspecjalizowane w projektowaniu z materiałów z odzysku i ich recyklingu.


Super Limao. Meble z prasowanego kartonu. Źródło: superlimao.com.br


Konstantin Achkov. Cheese chair. Źródło: behance.net


E+ studio. Ara Cardboard Chair. Źródło: behance.net


Fabrizia Zorzenon Workshop. IMISS furniture. Źródło: inhabitat.com


Ana Mitrano. Fotel. Źródło: anamitrano.com.ar

Gdyby ktoś miał ochotę zrobić sobie podobny fotel metodą domową, tu jest instrukcja:



GOMI Style's Cardboard Furniture. Źródło: youtube.com

Kreatywność projektantów wykracza oczywiście poza produkcję mebli z prasowanego kartonu. Karton i tekturę można przetwarzać na wiele sposobów. Jednym z nich jest konstruowanie mebli z kartonowych rur lub różnego rodzaju kratownic.


Krzesła z kartonowych rur. Fotel. Źródło: pinterest.com


Piotr Pacałowski. Fotel z kartonowej kratownicy. Źródło: pacalowski.com


Meble z kartonowych kratownic. Źródło: pinterest.com


Kartonowe leżanki. Źródło: adriancandela.com

Dizajnerzy znaleźli setki pomysłów na tekturowe i papierowe meble składane. Mają wiele zalet. Składa się je błyskawicznie, nie zajmują wiele miejsca, są lekkie, można je łatwo i tanio transportować.








Kartonowe meble składane. Źródło: pinterest.com

Wszelkie twórcze pomysły na meble z odzyskanego kartonu są cenne, przyczyniają się do zrównoważonego stylu życia i są proekologiczną alternatywą. Próbujcie więc, składajcie, sklejajcie, a drzewa zostawmy następnym pokoleniom.
Więcej pomysłów na proekologiczne makulaturowe meble na naszym profilu w Pintereście:
http://www.pinterest.com/furgaleria/paper-cardboard-furnitures/







Meble z makulatury. Źródło: pinterest.com
 


Joanna Furgalińska